torsdag 19 maj 2016

2016

Som aviserat fick jag en glidarsträcka vid mitt 31:a raka 10-mila som i år gick rekordlångt norrut vid Lugnet i Falun. Sträcka fem på knappt sex kilometer i mörker blev det då inga återbud i laget dök upp. I laget ingick två ungdomar, fem juniorer och tre gubbar. Andreas Uller inledde strålande och kom in på omkring plats femtio drygt fyra minuter efter täten efter att ha legat endast minuten efter mer än halva sträckan. Inlånade Tom Campbell från Lusten fick problem med lampan direkt och tappade därför en del tid. David Risberg på tredje och Jan Olm på långa natten skötte sig bra och jag hann ut innan det ljusnade strax före halv fyra på natten omkring plats 150. Började knackigt med att först missa porten ut från fållan innan stigningen uppför halva mördarbacken till startpunkten. Sen sprang jag upp ett par kurvor i onödan innan jag sprang ut på gärdena med odlingsrösen utan fokus på kartan och la bort en minut när jag först kom till fel gaffling. Banan fortsatte med några enkla kontroller bland skidspår och gärden innan det bar brant uppför på en smal stig där jag promenerade med händerna på låren. Fick femman bra och sedan lutade det nerför och banans svåraste kontroll vid en liten sänka tog jag bra. Sen var det lätta kontroller i öppen tallskog med genande mellan stora stigar. Tog stigen runt till nian då jag inte såg någon vits med att gena. Till elvan drog jag lite snett och såg inte stenen utan studsade mot stigen öster om. Till trettonde valde jag att springa utanför det gröna i den branta nerförsbacken. På slutet var det nästan ljust men lampan behövdes för kartläsningen. De sista kontrollerna bland skidspår och odlingsrösen gick som på räls utan onödiga tidstapp. Sprang på 43 och en halv minut vilket var lite väl långsamt men ingen katastrof. Ynglingarna Olof Skoglund och Jonathan Uller på sträcka sex och sju var ett par minuter snabbare men då i dagsljus. 16-årige Lukas Olm plockade på den längre sträcka åtta innan son och far Viktor och Christer Skoog avslutade. Med god marginal till omstart gick Christer ut på sista och såg ut att glida in på en fin 129:e plats då det tyvärr visade sig att han åkt på en felstämpling. I stället för en punkthöjd hade Christer hittat en sten 50 meter norr om. Vi bryter ihop och kommer igen i Göteborg 2017. Segrade gjorde Södertälje-Nykvarn efter en rafflande spurt där extyraren Jonas Leandersson avgjorde. IFK Göteborg kom tvåa och Kalevan Rasti trea. Damkavlen vanns av Pan-Århus. Laget Kil/Lusten: 1) Andreas Uller 50, 2) Tom Campbell (Lusten) 173, 3) David Risberg 166, 4)Jan Olm 151, 5) Magnus Nordström 152, 6) Olof Skoglund 144, 7) Jonathan Uller 144, 8) Lukas Olm 121, 9) Viktor Skoog 127 10) Christer Skoog felst. KARTAN RESULTAT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar