onsdag 13 maj 2015

2015

Vid Ekbackens motorstadion i Skepptuna fick jag fullfölja mitt 30:e raka 10-mila. Det blev dock en del problem innan det gick i lås. Innan starten gick fick Andreas Uller förmaningar från Janne, Lasse, mig och far sin om att ta det lugnt och verkligen få rätt gaffling. Detta hjälpte inte utan det blev stora missar och en dryg halvtimmes tapp direkt. Själv hade jag rekat var husvagnarna stod och kikat in hos Lasse och Janne innan starten. När jag sett startsträckan och mörkret la sig gick jag tillbaka till husvagnarna för att lägga mig. Slet upp dörren och förundrades över hur pyntat det var och att ingen annan var i vagnen. Jag kröp ner i min sovsäck vid ca 23 och skulle vila fram till min sträcka. Vid midnatt väcktes jag av en dam från OK Rodhen som påstod att jag lagt mig i fel husvagn. Sömndrucket fick jag ur mig - Är du säker, innan jag utan att be om ursäkt rafsade ihop mina prylar, klädde på mig och gick in i husvagnen bredvid där Lasse satt och lyssnade på speakersändningen medan David Risberg låg och sov. Konstaterade att vi låg efter och att jag kunde vila fram till frukostdags vid tvåtiden. Gick till vindskyddet vid arenan och där satt Bengt Hansske som precis kommit ur skogen efter att ha fått en muskelbristning i vaden längst bort på långa natten. Han hade hasat sig genom terrängen i en halvtimme innan han träffade på funktionärer som skjutsade honom tillbaka. Han hade haft mobilen med sig och skickat meddelande till mig från skogen som jag inte hade sett. Jag ringde Lars Holmgård som skulle ut efter Bengt hur vi skulle göra. Bengt undrade om han skulle halta in i fållan och växla ut Lars, men vi beslöt att inte fresta på Bengts vad mer utan Lars hjälpte honom till bilen efter att jag stämplat in hans SI-pinne. Nu återvände jag till husvagnen och sovsäcken, (rätt denna gång), och meddelade resten av laget att de kunde förbereda sig för omstart kl. 9. Nu var klockan 3 och det utlovade regnet började hälla ner. Efter 7 gick jag upp till arenan för att äta frukost och följde tätens slutstrid där IFK Göteborg vann före Halden och Kalevan Rasti från presstältet. Var lite orolig att de andra inte ville springa omstart i spöregnet och skulle behöva vänta på mig men i vindskyddet var det några glada grabbar som värmde upp. Lars Holmgård återvände till familjen på hotellet och sprang inte omstarten och Viktor Skoog kände av en fotbollsskada och valde även han liksom pappa Christer att stå över. I omstarten var vi fem Kilslöpare som ställde upp. Jag på sträcka 5, Lukas Olm på sträcka 6, David Risberg på sträcka 8 och Olof Skoglund på sträcka 9. Dessutom startade skadade Jan Olm med Viktors karta på sträcka 7. Jag tänkte att det blir väl bra med dagsljus och sällskap men jag fick nöja mig med dagsljus. Det var trångt fram till startpunkten och fram till vägen men sedan var det endast Lukas som låg före mig och när han stannade och läste in sig vid punkthöjden i beståndsgränsvinkeln var jag redan helt ensam i skogen. Det var ändå rätt skönt då jag direkt tvingades orientera själv. Ettan var nog svår på natten men nu kunde jag skymta hyggen och hällar på långt håll. Till tvåan var jag tvungen att kolla kontrollen vid punkthöjden mellan grönområdena trots att jag var ganska säker på var jag var. Vid TV-kontrollen på gärdet (3:an) mötte jag folk som kom från andra hållet. Sedan flöt det på bra i den öppna, flacka terrängen. På 10:an blev det en liten krok när jag kom till en kontroll vid mossen i sänkan strax utanför ringen. Gissade rätt på var jag var och när jag passerade dubbelstenarna var jag säker. Kortsträckorna uppe i nordost gick bra och även här var det folktomt då bara sträcka 4, 5 och 10 var här. På långsträckan till 11:an valde jag en vänstersväng i vit skog och det kändes bra. På natten sprang de flesta på gärdet och följde sedan traktorvägar i kartkanten. Var lite osäker på vilken sida av grönområdet innan 19:e då jag såg stenen som döljs av strecket och trodde jag sprang till höger när jag var vänster. Nu gjorde det inget då jag fick traktorvägen med punkthöjd och sten innan kontrollen. Till 20 och 21 tog jag säkra vägval via stig och beståndsgräns. Nöjd och stolt sprang jag i mål på tiden 78.09 på 11,4 km. De andra unga killarna var också nöjda med sina lopp. David hade dock en saknad stämpling. Nu väntar Lugnet i Falun 2016 och jakten på 40 raka 10-mila .... Det vore ju lite kul att fixa det och kanske Henry är med i laget då? Laget Kil/Lusten: 1) Andreas Uller (278), 2) Tom Campbell, Lusten (212) 3) Bengt Hansske utgått, 4) Lars Holmgård, ej start, 5) jag 6) Lukas Olm 7) Viktor Skoog, ej start 8) David Risberg, felst. 9) Olof Skoglund 10) Christer Skoog, ej start RESULTAT KARTAN WEBSÄNDNINGEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar